mina detaljer

Kategori: Äventyr

RESEGUIDE BALI: Att starta dagen på The Yoga Barn

I min fantasivärld så skulle jag varje morgon under mina 28 dagar i Indonesien, starta dagen med en springtur på stranden följt av yoga i soluppgången. Classic. Nu blev det dock inte riktigt så, sängen kändes allt som oftast lite för skön för att stiga upp orimligt tidigt innan solen började gassa på. Så istället för 28 löpturer under resan så blev det en löptur och en yoga-session. Men den yogalektionen på "The Yoga Barn" levde jag länge på. För det var som att stiga in i en annan värld, en värld bortom all bullrig trafik (detta var i Ubud) där alla gick omkring med pastellfärgade yogamattor under armarna, drack nyttiga hälsosmoothies innan sin lektion och satte sig sedan tillrätta på sin matta och lyssnade lite på den avslappnade musiken innan lektionen skulle börja (ingen som är stressad här inte..), omgiven av oändliga risfält. Det var magiskt och man hade helt klart velat bli stammis här eller en sann yogi, som man kanske säger på äkta yogaspråk..

RESEGUIDE BALI: ATT SKRIVA SIN DEBUTROMAN I ELEPHANT HOUSE NO 3

Ett av mina favoritställen på vår resa var på den lilla ön Gili Air, en timmes båtresa från Bali. Det var magiskt och trots att ön är väldigt liten och vi stannade här en vecka så kände jag mig aldrig klar med ön och det kändes sorgligt att åka härifrån. Även hotellet var väldigt mysigt med fina detaljer överallt. Det fann fyra hus, alla i starka kulörer. Vi bodde i det rosa, i nummer tre. En morgon satt jag i den lilla bungalown vid poolen som syns på en av bilderna ovan och skrev en uppgift till min kurs och så hade jag kunnat tänka mig att starta varje morgon. Då dagen kommer då jag håller på att skriva min debutroman så kommer jag definitivt att göra det här.

RESEGUIDE BALI: En månad i paradiset

I år skippade jag en av Sveriges höstmånader och bytte ut kyla, mörker och höstlöv mot värme, sol och äventyr. Under fyra veckor reste jag och S omkring i Indonesien (Bali, Gili, Flores, Komodo) och simmade med sköldpaddor, dök på 20 meters djup bland fina korallrev, surfade, åkte omkring på moppe och utforskade fina platser och yogade omgivna av oändliga risfält. Inte konstigt att jag efter snart två veckor hemma i Sverige redan längtar tillbaka.

Bucket list check off

De två senaste veckorna har jag tagit mig vatten över huvudet (hehe) och gjort något jag aldrig gjort förut, nämligen tagit dykarcertifikat och därmed checkat av en sak på listan som jag länge drömt om att göra. Om fyra veckor kommer jag och S kunna simma omkring på 18 meter djup i ett turkost hav och förhoppningsvis se lite mer spännande djurliv än några rädda kräftor som vi nu fick se på Vätterns botten (det var dock häftigt, tro det eller ej..). Nu när min dykarkurs är avslutad så påbörjar jag direkt en skrivarkurs, för att ta chansen att satsa lite på skrivandet.

Solrosfält, loppisrundor och systerhäng

Igår tog jag och min syster bilen och åkte på loppisrunda. T hade kollat upp ett gäng loppisar och med sikte på dem begav vi oss iväg med ett planerat lunchstopp samt fikastopp. Tyvärr gjorde vi inte några loppisfynd alls (hur är det möjligt?!) men lika mysigt var det ändå, för det bästa av allt tyckte jag var att hänga en heldag med min syster.

Semesterns sista helg

Från att ha varit helt dagvill, gått upp när jag har velat och hittat på mysiga utflykter var och varannan dag så är det nu dags att ställa klockan orimligt tidigt och äta lunch ungefär samma tid som jag annars brukar dricka mitt morgonkaffe. Så att äta italienskt på den nya kvarterskrogen, käka sommarens största glass och titta ut över en mysig liten sommarstad kändes helt rätt denna helg.

Loppisfynd, stilleben och en balkongdjungel

Idag lyser solen med sin frånvaro (hehe) och därför började jag dagen med en lång sovmorgon, följt av en god smoothiebowl till frukost för att sedan städa och fixa i min lägenhet. Loppisfynden åkte fram och installerades i små stilleben och nu känns min lägenhet så där mysig som jag vill ha den. Även mina växter har växt så det har knakat under min vistelse på öijn så nu är min balkong som en liten djungel, så mysigt. Solrosornas skrangliga stjälkar har blivit så långa att de når till min midja och på tomatplanterna skymtar små gröna tomater. Om en stund tänkte jag cykla ner till stan, inhandla ett nagellack jag har haft span på, ett block av modell större som jag hoppas kunna fylla med  inspirerande collage och så en ny kalender. Jag kommer nog även om jag känner mig själv rätt, strosa omkring lite i några inredningsbutiker för vad är väl bättre än att göra det en gråmulen dag. På Gotland fanns det gott om sådana små mysiga ställen och både krukmakeri, bokloppisar och inredningsbutiker besöktes.

När sommaren kommer emellan

Under de kommande två veckorna kommer jag strosa omkring på kilometerlånga stränder, fly sommarregn på mysiga caféer innanför ringmuren, alltid ha en bok på gång, få sommarblekt hår och ta sköna kvällsjoggingturer. Med andra ord bara njuta av sommaren, vilket jag även gjorde då denna bild togs efter att jag vunnit över S på minigolf (hehe). Bloggen kommer även att få vila under dessa veckor men sen är jag tillbaka med en kamera full med bilder av detaljer från min semester på kalkstensön, men semesterns första stopp blir Bråvalla och jag är redo iklädd min gula regnjacka. Vi ses!